Matiné

Matiné är ibland riktigt bra.
När jag som hastigast slog på tv:n såg jag att Hitchcocks Strangers On A Train precis började. Främlingar på tåg heter den på svenska, vilket är en ganska så tafatt svensk titel men det förvånar ju föga kanske eftersom det även gäller en uppsjö andra filmer. Filmen såg jag i alla fall under mitt år som filmvetenskapsstuderande. Tror jag har sett alla Hitchcocks filmer, det ingick på nåt vis i kursplanen och var knappast något straff.

Dessutom innehåller den här filmen en av filmhistoriens snyggaste scener, då Guy Haines (Farley Granger) inser att han är iaktagen av Bruno Anthony (Robert Walker) under en tennismatch då man kan se hela publiken inlevelsefullt följa bollen medan Bruno stirrar rakt fram på Guy. Behöver ses för att förstå själva briljansen kanske, men jag kan lova att det känns lite kusilgt.

Cameo: Hitchcock bär basgitarrfodral och krockar nästan med Haines när denna stiger av tåget.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0