När blodet bara kokar

När irritationen stiger och blodet börjar koka i mig.
När det pyser ånga ur öronen.
Då kan jag inte behärska mig.
Då vill jag bara kasta något, stampa på något och skrika.
Idag både kastade jag och skrek jag.
Egentligen över ingenting, om man tänker efter.

Som du kanske har läst har något ljubelidiot snott min cykelsadel. Efter den upptäckten svalde jag ilskan och blev väl egentligen mest irriterad. Irriterad över att folk ska envisas med att pillra på mina saker, irriterad över att det fortfarande finns dem som tycker att det är okej att ta från andra, förstöra för andra.
Idag var det tänkt att jag skulle lösa denna sadellösa historia och fick lov att ta sadeln på M:s avlagda åkdon. Tanken snuddar medvetandet när jag tar fram min verktygslåda för att hämta min skiftnyckel: "Var det inte så att den var rätt så dålig..?" Viftar bort tanken, men får snart ångra det.

Skiten var inte rätt så dålig. Det var dagens underdrift. Fanskapet var helt kaputt, färdig för graven och oduglig. gammal som gatan och något jag fick med mig när jag flyttade hemifrån och redan då var helt förbi. Med andra ord, den fungerar inte för fem öre.
Ilskan inleds med att jag bankar skiftnyckeln i en stenmur.
Inte tillfredsställande nog. Sparkar på hissdörren. Slänger igen ytterdörren. Sparkar av mig skorna så att de flyger all världens väg. Skriker. Hoppar jämfota. Och sedan kommer det.
Genom det öppna fönstret flyger skiftnyckeln i en vacker båge, rakt genom lövverket i dungen utanför. Den slår i backen med en duns. Klimax. Tillfredsställd. Lugn. Nöjd. I alla fall nöjdare. Lugnare. Mer tillfredställd.

I Tokyo finns det ställen man kan gå till för att avreagera sin stressade och utpumpade själ.
För en viss summa pengar får man tillgång till ett rum där hyllmeter efter hyllmeter av porslin finns till ditt förfogande. Att göra lite vad du vill med.
Tallrikar, koppar, fat och muggar.
Porslinsskärvorna yr. De ljudisolerade rummen sväljer allt oljud innanför väggarna. Efter en stund är man tillfreds med krossandet och kanske även med sig själv.
Ibland skulle jag vilja ha ett sånt rum...

I lurarna idag: Rage Against The Machine- Take The Power Back

Kommentarer
Postat av: Din kursare från Praktisk Svenska Johan

"Rage against the machine - killing in the name of" är bättre :)

2006-06-19 @ 17:31:47
Postat av: Elin

Det har du faktiskt förbaskat rätt i. Take the power back råkade dock komma på min playlist just då och det kändes som ett tecken från Gud (eller antikrist)...

2006-06-19 @ 17:59:27
URL: http://ontherocks.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0