Vadå pressetik?

75483-13

Jag läser Resumé.
Jag läser Expressen.
Och journalistförbundets facktidning Journalisten.
Alla handlar om Aftonbladets publiceringen av bild och namn på den flickan som såg sin kompis mördas, själv blev våldtagen och svårt knivhuggen men flydde och överlevde.
Rubriken löd: "Jag kröp blodig ur sängen".
Ni känner säkert till historien.
Kanske känner ni även till att det den 29:e maj såg ut som bilden ovan visar- bortsett från en detalj.
En detalj, men en viktig sådan.
Flickans ansikte har jag själv pixlat.
Jag har strukit över hennes namn.
Jag tycker att det är förkastligt, självklart.
Men vad jag egentligen upprörs mest över är vad Resumés Viggo Cavlings skriver i sin kommentar till beslutet att publicera både namn och bild på ett 13-årigt brottsoffer:

"Jag var skeptisk till Expressens publicering av Hagamannen. I efterhand måste jag ge Otto Sjöberg rätt. En våldtäktsman behöver inga silkeshandskar."

Hans resonemang bygger på att det ok att hänga ut ännu icke dömda brottslingar. För de är ju busar på botten av samhällsstegen.
Men brottsoffren är bättre människor.
Mer värda att värna om.
Den svenska pressetiken gör inte skillnad på folk och folk.
Men det gör tydligen Viggo- DET gör mig ledsen om något!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0