von Zweigberk förstör Filmkrönikan

Strax innan ögonlocken gick igen igår hann jag se höstpremiären av Filmkrönikan.
Trots att jag redan innan programmet hade relativt låga förväntningar blev jag besviken, ordentligt besviken. Varför? Den absolut främsta anledningen stavas Helena von Zweigberk, som för säsongen är ny programledare och alltså den person som skall fylla Orvars kostym efter dennes sorti. Ingen lätt uppgift om man skall se på det rent krasst.

Formatet känns dock trist. Den nya vinjetten var också trist, trots att man använder sig av musik av Avanlanches. Borta är dvd-tipsen och filmnyheterna och programmet fokuserar nu, helt utan kompromisser på recensioner i någon slags soffmiljö, där en stackars recensent får slita ont för att få en syl i vädret när Helena von Zweigberk knappt tar paus för att andas. Hon verkar ha mycket svårt att greppa skillnaden mellan att vara programledare och expert. Dock borde hon, efter så många år i tv- och radiobranschen veta vad att prata i munnen på varandra tillför tittaren: ingenting. Utan substans, utan skärpa och helt tömt på allt det som gjorde Filmkrönikan till en av veckans höjdpunkter. Precis vad jag behöver nu när mina bra tv-kanaler försvunnit...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0