Värmländsk grundkurs: lektion 1

Kollegan hade slötubat (slösurfat på you tube, alltså men det finns det ju inget bra verb för ännu) lite och tyckte att hon var roligt när hon mejlade mig sina fynd.
"Om du fått hemlängtan..." skrev hon och hade buntat ihop några klipp som alla handlade om ljuvliga Värmland. Lite dansband, lite Hajk och lite fyllon, det vill säga allt det där som Värmland är för stockholmarna.
Andra kollegan blev väl lite inspirerad och försökte prata värmländksa med mig. Det gick sådär. Eller, inget bra alls förresten, det lät som ett hopkok av östgötska och dalmål. När jag fnös åt honom såg han dock lite trumpen ut och jag försökte trösta med att det är svårt att låta så bonnig.

Sedan mejlade jag honom lite undervisningsmaterial:

Värmländsk grundkurs: lektion 1


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0