Äta pain riche och lyssna på freestyle

Sprang på ordet pain riche i dag. Kunde inte fatta att det ordet fanns fortfarande.
Jag kan bara anta att det ordet dök upp på 1980-talet, förmodligen samtidigt som något ljushuvud uppfann ordet freestyle. Kanske var det samme snubbe till och med. Freestyle... Sony måste ha vridit sig av plågor när de hörde vad vi kallade deras Walkman här. Alla amerikaner jag pratat med har vridit sig av skratt istället, men det är ju också förståeligt.

Men pain riche. Rikt bröd. Vadå rikt bröd? Smalt bröd snarare. Smuligt bröd, kanske, men inte rikt.
Ville man ha ett franskt ord för det fanns det ju redan ett sådant - baguette.
Där hade man kunnat spara en hel del tankekraft...


Kommentarer
Postat av: Lina

Vad jag kan minnas från en fransklektion på mellanstadiet så heter det pain riche för att det ska vara ett lite lyxigare bröd än baguetten. Varför vet jag inte, och jag är inte säker på att så är fallet, men det kan ju vara en förklaring :) Och det där med freestyle fick mig att tänka på grejen med CD-skiva där det ju är som att säga kompakt skiva skiva. Jaja, det finns väl många sådana ord... :)

2007-02-26 @ 19:18:41
URL: http://linasfina.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0