Size zero

Jag har lite svårt att släppa ett tv-program jag såg förra veckan. "Super skinny me", om två normala trettio-någonting tjejer som i ett experiment skulle se om det var möjligt att ta sig ned till Hollywoodska size zero, vad som krävdes och vad som hände med kroppen. Jag blev helt uppslukad av programmet, där de till synes helt vettiga kvinnorna på nolltid klappade ihop och blev träningsnarkomaner och besatta av mat. En av dem fick inte ens fullfölja eftersom hon hade utvecklat att allvarligt förstadium till bullimi och fick snällt titta på när den andra jublande gled i ett par jeans i storlek minus 2, alltså samma storlek som en sju-åring skulle ha.

Jag skulle så gärna vilja säga att programmet är stört, att ideal-hetsen är störd och de som går på den är minst lika störda. Samtidigt utvecklar jag ändå en tyst beundran för size zero-folket. Vilken också är ... Ja, rubbat helt enkelt.

Kommentarer
Postat av: Spiro

Såg oxå det programmet. Tyckte det var bra för det visade hur farligt det är hålla på att banta ner sig på det där sättet.

2007-07-23 @ 17:53:33
URL: http://spiro.blogg.se
Postat av: Elin

Spiro: Absolut, de fick helt klart fram det budskap jag gissar på att de ville sända ut. Ändå tyckte jag att jeans för en sju-åring lät lite lockande. Det säger mer om mig än om programmet dock.

2007-07-23 @ 18:00:28
URL: http://ontherocks.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0