Busschafför- en man med ett jävla humör...

Fem timmar på tåg och nu framme i Uppsala igen. Tycker alltid att det känns konstigt att komma hem, kan aldrig avgöra om stan känns främmande eller om det känns som jag stod där på väg bort för bara någon sekund sedan.

Så man vaknade i ett regnigt Obygden i morse och drog sedan med tåget och alltså hem igen. Eftersom det verkar vara rakt omöjligt att få en järnväg i inre Norrland att fungera har resorna dit/från alltid inlets/avslutats med buss. Denna buss kördes den här morgonen av en busschaufför som aspirerar på titeln Sveriges otrevligaste busschaufför. Konkurrensen om detta pris är alltid skarp och kandidaterna är många och tappra. Kanske är busschaufför ett jobb som många bara får och inte vill ha? Är det långtråkigt att ligga i bussfilen hela dagarna och stämpla remsor åt förvirrade resenärer? Är det varmt i uniformen? Får de aldrig ledigt? Får de inga vaniljlängder på fikarasten? Är mössan för liten? Eller är de bara bittra och sura av naturen? Frågorna är många, för ingen verkar veta varför just busschaffisarna så ofta är dryga, arga och sura.

Den busschaffis som snubben som rattade under morgonens tur till tåget framför allt slåss emot är en gubbe som jag fick äran att åka med när jag skulle flytta hem till Karlstad en sommar och skulle ta mig med lokaltrafiken till mitt tåg. Jag skulle vara hemma hela sommaren, klart att det var mycket saker som skulle med. Två väskor, en påse samt en handväska släpade jag ombord på bussen, varpå chaffisen surt och snabb som en blixt sliter upp tidtabellen. Han pekar på tredje punkten i regelavsnittet för lokaltrafiken:
- Kan du inte läsa eller?
- Va?
-(harklar sig och citerar) "Medhavd packning skall kunna bäras av resenären själv", säger han och tittar bistert på mig.
- Jaha, och med det menar du?
-Ja, det du ska ha med på bussen ska kunna bäras av en person (pekar på mina saker)!
Vid det här laget ilsknar jag till och vill bara komma till mitt tåg och hem till Karlstad.
- Ja, men om du ser någon annan bära mina saker så får du väl ta betalt av den personen också då!

Kommentarer
Postat av: Martin

Haha. Bra svarat! Kan lova att jag upplevt min beskärda del av griniga busschaufförer också. Har ju åkt mellan Karlstad och Örebro ett antal gånger de senaste åren....

2006-08-16 @ 14:15:30
URL: http://hellvis.blogg.se
Postat av: Elin

Martin: Jag trodde nästan sådan syrlighet skulle falla dig i smaken! :) Swebuspersonalen borde kanske gå på charmkurs...

2006-08-16 @ 14:48:08
URL: http://ontherocks.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0