Detta med a-kassan och byråkrati

Samtidigt som P3 Nyheter redovisar siffror om att rekordmånga är anställda just nu bråkar jag vidare med a-kassan. Detta är det längsta och mest frustrerande tjafs jag har haft med svensk byråkrati. Förra måndagen skickade jag samma papper för tredje gången till dem och i fredags fick jag för femte gången en förfrågan om ifall jag har: A, ett examensbevis att redovisa och B, varit fast anställd 6 månader innan mina studier påbörjades. Mental härdsmälta!!! Därför ringde jag för att räta ut några frågetecken och äntligen få ett beslut!

-Ja, då skickar du bara in handlingarna för detta till oss.
- Men vadå för handlingar, jag har ju inte haft någon anställning och det har jag ju verifierat tre gånger för er.
- Ja, men skicka in ett papper som intygar det till oss.
- Men måste jag skicka det per post, kan vi inte bara sköta det här över telefon eller via e-post? Jag har ju inga intyg eftersom det inte finns något att intyga!
- Nej, men skickar du inte via post så vet vi ju inte att du är du.
- Och det gör ni om jag skickar det per brev?
- Ja, det gör vi?
- Hur då?
- Ja... Vi gör det bara.
- Ja, men hur då? Vad säger att ni vet bättre vem jag är om jag skickar er ett brev än om jag ringer?
- Skicka in papprena bara!

Tack, ni besvarade just frågan om hur dum byråkratin faktiskt är...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0