Snoppar och rånare - på samma dag

På lunchen idag blev jag rånad. Och allt bara för att skomakaren i Globen inte pratar svenska.
Efter att ha blivit en klack fattigare klev jag och mina stövlar på lunchen in hos skomakaren. Plånboken är i stort sett redan tom, men det kunde ju inte hjälpas. 80 bananer skulle det kosta - helt överkomligt.
Ingrepp som dessa brukar vara över i ett nafs, bara att sitta och vänta - fast med blott en sko. Men efter en stund började de båda skomakarna gaffla lite och pekade sedan på den ensamma stöveln som jag fortfarande hade på foten. Jag tänkte att han behövde mäta, langade över stöveln och strax efter slog han även den klacken i spillror. Jag försökte protestera, men det var lönlöst. "Sliten", sa han på ryskbruten svenska och jag försökte förklara att jag inte hade råd med 160 kronor som det skulle kosta.

Visserligen hade jag råd. Tekniskt sett i alla fall. På kontot hade jag 300 kronor: mat och SL-resor fram tills jag åker till mamma nästa tisdag. Men 160 kronor var ungefär 50 procent av vad jag ägde, och då kunde jag inte ta mig råd. Sedan stod jag där, visserligen med två nya klackar men till vilken nytta? SL-resorna kommer att kosta 120 kronor och kvar finns 30 ynka riksdaler till mat. 30 spänn. Det är ju så att man kunde slå frivolter av lycka!

Idag har jag dessutom sett dokusåpasnopp. Inte najs. Men tillhör det jobbet, så gör det...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0