Morgon i ett nytt Svedala

Så vaknade man alltså upp i ett blått Sverige denna morgon. Visserligen velade och funderade jag länge, och var på vippen att göra slut med Göran Persson innan jag tillslut ångrade mig och slöt upp i den rödgröna röran i år igen. Jag känner mig inte nedlagen idag för att jag är en dålig förlorare, utan mer för att alliansen skapar en malande oro hos mig. Fyra år kan gå väldigt fort. Kanske går den fortare om man bor i Rosenbad än om man är sjukpensionär och får ännu mindre pengar att leva före. Fyra år för någon med fri tillgång till Harpsund kanske inte är någon evighet. Det kanske det är om man istället är utan arbete och redan vänder på varje krona för att gå runt på sin a-kasseersättning. Kanske är alliansen helt rätt, och kanske har jag helt fel. J

ag kan inte låta bli att tycka att det är ett sorgligt sätt att se Sverige på, när man utgår från att den stora massan är bluffmakare och slöfockar. Det är precis så som jag uppfattar Alliansens snack om hur sänkt a-kassa skulle få de arbetslösa att söka jobb. Istället för att förespråka ett skyddsnät för de som verkligen behöver det vill man dra undan mattan för de som åker snålskjuts och på så sätt straffar man alla, antingen rättvist eller som ett nödvändigt ont för att sätta dit alla fuskare.

Och förresten: Gudrun Schyman lämnade det röda blocket för att köra igång cirkusen med Feministiskt Initivativ. De fick en procent av rösterna. Hade Gudrun stannat hos Vänsterpartiet kanske den procenten röster räckt för att den röd-gröna röran kunnat regera vidare. Det är ödets ironi om något...

Sveriges nya statsministerSveriges nya statsminister?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0